Snorkfröken och jag: Slarvmaja åker bil

måndag 3 mars 2014

Slarvmaja åker bil

När jag kommer till stallet, står fyra hästar innanför staketet och ser intresserat på mig när jag kliver ur bilen: Pompe, Polly, Roy och Ronja.
Efter att ha hämtat sadel och träns i sadelkammaren och burit in det i stallgången, så greppar jag grimman och går ut till hagen igen. Inte en häst i sikte, någonstans. Puts väck!
Jag tar ett varv runt ligghallen i hagen och visslar optimistiskt, men icke! Irriterad får jag då klafsa mig fram i leran för att ta mig längre ner i hagen. Jag visslar hela tiden. Stannar då och då för att lyssna. Det är knäpp tyst. När jag irrat runt en stund och letat, så tycker jag mig se något som rör sig ute i synfältets periferi. Jag vrider på huvudet och, jodå, där uppe vid ligghallens ena hörn står nu Polly och iakttar mig med stora ögon, precis som om hon minsann varit där hela tiden och nu undrar vad jag pysslar med för någonting? Bakom henne skymtar jag Ronja och så småningom även de andra. Suck.

Väl inne i stallgången visar det sig naturligtvis att hon har tappat en framsko. Som hovslagaren var här och satte på för en vecka sedan.
Eftersom M också behöver ha en dejt med hovis, för att se till Roys hovböld, så ordnar det sig så att om vi kan åka hem till honom, så kan han fixa det idag. Så det gör vi.
Lilla P gör stora ögon och börjar flåsa lite oroligt när hon ser transporten, men Roy får gå på först och sedan tvekar hon bara ett par gånger, innan hon går på. Duktig tjej!
Sedan är det ca 40 minuters bilfärd och när hon sedan får komma ut, så är hon rejält svettig och andas lite kort och oroligt, men det går snart över. Hon får sin nya sko och sedan går vi en liten promenad medan hovis ägnar sig åt Roy. Under promenaden är Polly väldigt pigg och alert och nosar och ser sig nyfiket omkring på allt nytt!
Inför hemresan går sedan Polly på först, utan problem.

Hemma igen blir det mat för Polly. Själv är jag kissenödig och hungrig - hela eftermiddagen har ju gått åt till det här. Det blir ingen ridning idag, bara lite lätt longering på volten för jag vill se hur hon gör med höger bak i galoppen. När det känns som om hon "tappar benet". Hon fattar vänster galopp men gör det ovilligt och vill gärna bryta av. Ibland gör hennes högerbak liksom ett extra frivarv i luften, istället för att sättas ner i marken. Och ibland blir det en dubbelstuds på båda bakbenen istället. Det är det som känns konstigt! Högergalopp är hon också väldigt ovillig att gå i. Hon bryter av hela tiden. I höger varv blir det ju inga frivarv med högerbenet eftersom det inte är ledande i galoppen, men det är klart, det är istället det som är mest belastat nu, just för att det är i höger varv.
Men hon ser pigg och glad ut och verkar inte ha ont alls!

Jag hoppas att det bara är något ofarligt som en tillfällig låsning eller nåt. Eller kanske en lätt sträckning när hon brallat runt i hagen? Som gör ont ibland vid belastning? Jag avvaktar väl ett par veckor och ser ifall det ändrar sig.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar