Snorkfröken och jag: Lördagsmys

lördag 15 mars 2014

Lördagsmys

Vi börjar med att borsta av lite vinterpäls och sköta om ett litet sår. Sedan blir det sadel på och tränset med det nyinköpta, lite snällare, tvådelade bettet. Så går vi ut i paddocken och harvar runt en stund. Det tycker hon inte är så kul och det ser inte roligt ut heller, om man säger så. Men så ägnar vi oss åt att gå över bommar, gå i serpentiner, göra men massa olika vändningar och rygga istället och det är mycket roligare. Lite godis gör att hon gärna böjer halsen bakåt ända till virveln också.

Sedan rider vi ut en liten sväng. Inte långt alls. Eftersom jag förmodligen nästan (?) har orsakat muskelinflammation på stackaren, så ska vi nu börja om från början, och göra rätt denna gången. Vi skrittar och hon känns mjuk och bra trots den bedrövliga uppvärmningen i paddocken och efter en stund tar vi även lite trav. När jag vid ett tillfälle vill att hon ska öka traven, så missuppfattar hon mig och det blir galopp istället. Jag låter henne ta fem sex galoppsprång, för en så kort och samlad galopp har hon aldrig klarat av att bära upp sig i förut! Vi tar sedan en likadan högergalopp, men den får vi ta om tre gånger innan den blir rätt.

Hon är jätteduktig på halt och igångsättningar. Från trav till halt går det fem steg, och sedan går hon upp i trav direkt! Detta gör vi ett par gånger innan vi skrittar hem igen och hon får sträcka på halsen ordentligt.
Så blir det massage med den elektriska apparaten. Den brummar och hon står stilla och njuter, efter vad det verkar. Vid några tillfällen trycker hon sig t om lätt mot den.
Eftersom det är baken som hon visat problem med, har jag ju bara masserat rygg/länder och musklerna kring bakknäna, medan frambenen/bogarna alldeles har glömts bort. Så nu masserar jag först in lite Arnika i de mjuka områdena ovanför armbågarna och hon tittar lite undrande på mig men låter mig hållas. När jag sedan kommer med apparaten och börjar där med, så ryggar hon undan lite. Hon är lite öm där. Jag närmar mig igen och håller den bara väldigt lätt mot muskeln och efter viss tvekan, så går det bra. Efter en stund kan jag hålla den med normalt tryck även där och hon står och tuggar lite med halvslutna ögon. Det är sköönt!

Jag ser redan fram emot våran stund tillsammans imorgon. :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar