Snorkfröken och jag: Rasande pigg regntur

fredag 14 mars 2014

Rasande pigg regntur

Min nya sadelgjord kom igår, så idag skulle den testas! Dyr som skam var den, men vad gör man inte för att få det bästa tänkbara till sin älskling?
Den är av märket Eric le Tixerant och ska dels vara bra för hästar med sadeltvång och dels hålla sadeln på plats. Det viktigaste är väl dock att den är mycket snällare mot hästen eftersom den stora plattan under bröst benet fördelar trycket på bästa sätt och dit där de är minst känsliga för tryck. Spännena är dolda, så det är ingen risk att de skaver mot armbågarna och den är i resår i bägge sidor, så du behöver inte dra den lika hårt som en stum gjord, vilket uppskattas av hästen. Den kändes mycket mjuk och skön!

Regnet öste ner och det vara bara några få plus grader och vinden piskade trevligt i ansiktet, men ridtur blev det. En väldigt pigg och rask skrittur, med ett par tre hundra meter i trav och hon kändes inte alls så stel som sist och bara ett par små små snubblingar i början. Tänkte låta henne få en kort liten galopp också, men den fick hon inte riktigt till, efter att jag avstyrt en start med ett våldsamt bocksprång. Hon såg då mest ilsken ut över att det inte gick (öronen bakåtstrukna) och vi travade istället väldigt energiskt.

Har bestämt mig för att inte grunna för mycket över varför inte galoppen funkade nu, utan gläder mig istället åt att hon gick såpass bra och mjukt för övrigt som hon gjorde. Det kommer en dag i morgon med.
För efter att ha hittat följande text hos ett företag som sålde sadlar med ett lite liknande stuk som min, dvs utan någon hård träbom, så fick jag nytt "hopp" om att allt kanske är mitt fel, som ridit för hårt med tanke på att hon fått en helt ny sadel! Jag menar, det är ju elakt av mig, men i så fall går det ju över med mer försiktig ridning och lite massage och stretching. Gärna professionell...

"Din nya sits och den nya belastningspunkten på hästens rygg ger din häst större rörelsefrihet i rygg, bäcken och manke.  Om ridbarheten ändras dramatiskt så måste du vara extra försiktig. Din häst kan ha kompenserat i flera år och inte använt rätt bärmuskler. Den kan få rejäl träningsvärk. Har hästen dessutom haft problem med rygg eller rakhet, kan den få ont. Rid försiktigt de första fem sex gångerna och inte för länge åt gången. Se gärna till att lägga ner hästen i början och slutet av passet och att böja den åt båda sidorna så den får stretcha ordentligt. Böjningarna ger ryggen en chans att aktiveras och stärkas på ett sätt du inte kan göra med hästen rakställd med ställning enbart i nacken. Galopp och trav kan vara olika svårt och det tar lite tid för vissa hästar att finna sin nya balans."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar