Snorkfröken och jag: Galopp med ny sadel

onsdag 17 april 2013

Galopp med ny sadel

Nu har vi provat sadlar i dagarna tre. Polly har varit mycket nöjd med att bara få komma in och äta god mat, borstas och stå modell en stund, för att sedan släppas ut i hagen igen!
Igår ville jag ju provrida den jag tyckte bäst om/den som låg bäst - en Wintec - men se det gick inte så bra eftersom stropparna var gjorda för annan mycket kortare modell av gjord än den jag hade. Men den såg som sagt ut att ligga bra i alla fall.





Men idag fick jag även låna ett gäng gjordar av varierande längd och så gjorde vi ett nytt försök. Nu gick det bättre.
Så gav vi oss ut på provtur i den härliga vårsolen. Den här gången hade jag ett rep med mig som jag käckt svingade runt lite med (bak mot hennes rumpa) när hon vägrade lämna området - och tänk så bra det gick! Vi kom iväg med en gång. ;-)
Nu i tjällossningens tid, är skogsvägarna här väldigt opålitliga att rida på (eller att gå själv på också för den delen) eftersom marken plötsligt bara försvinner i djupa hål under en. Väldigt obehagligt. Men vi trixade oss fram där vi trodde det var bäst och tog sedan genvägen genom skogen där marken var bättre, samtidigt som den kräver att man lyfter på fötterna ordentligt.

Ett område med halkig is fanns fortfarande kvar på ett ställe och det förvånade mig lite. Men det gick vägen. "Försiktigt, försiiiiktigt..."
Sedan förlängde vi turen genom Bökenäs och fortsatte neråt, neråt, neråt... Här verkade skogsvägen hålla bra kvalitet!
Efter allt detta nerför, så övade vi lite på att stå stilla på en vändplats vid en sjö där nere. Det gick väl, men var inte så himla populärt. SEDAN vände matte äntligen tillbaks mot den lockande uppförsbacken. Vi började i trav men så äntligen, äntligen, blev det galopp!! Polly flöt fram i en sådan mjuk galopp att jag inte ens kommer ihåg hurdana steg hon hade eller nåt - det var bara ett enda mjukt flyt, liksom! :-)
Det är en sådan lång och brant backe att den för det mesta verkar som automatbroms efter ett tag. Man får ha väldigt bra kondition för att orka hela vägen! Så blev det ju även idag. Viljan fanns men inte konditionen.

Efter en stunds skritt blev det lite mera trav, även om hon gärna hade fortsatt galoppera hela vägen hem nu om hon fått. För det var riktigt riktigt roligt! Sedan tog vi samma genväg genom skogen igen. Polly formligen ÄLSKAR att trampa runt i skogen och det är väldigt svårt att få henne att gå förbi de ställen där hon vet att man kan gå in! Och fort fort fort ska man komma framåt inne i skogen minsann. Jag får bara styra lite mellan utskjutande vassa grenar, annars är det bara att luta sig fram och följa med uppför mossbevuxna berg med rotknölar och trädstammar och andra ojämnheter. ;-)

Japp, den sadeln tar vi! I morgon blir det en tur till affären för att lämna tillbaks det jag inte ville ha. Och så får jag köpa en ny egen gjord. "Kom ihåg, kom ihåg."


Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,


4 kommentarer:

  1. Vad roligt att läsa, Laila!!! Kul att det går bra!!!
    Siri

    SvaraRadera
  2. Va roligt att det går så bra. Hon verkar väldigt läraktig din fin arab. Med en bra sadel så gissar jag att det blir massa uflykter. Snart sitter nog alla muskler där dom ska. Bra jobbat. Anna.

    SvaraRadera
  3. Sött sto :) kul blogg, funderar också på en wintec till min arab pojke, men får se hur det blir om den passar el ej, vill ha en brun till min fux :) (här är min blogg om de arabhästar som står i mitt stall, www.timelesselegance.blogg.se ) Med vänlig hälsning

    SvaraRadera