Snorkfröken och jag: Med och utan paraply

tisdag 8 april 2014

Med och utan paraply

Idag blev det nya skor. Pollys hovar har vuxit duktigt, men det fattas fortfarande en bit baktill på bak hovarna för att hon ska vara "ifatt skorna", dvs på jämn nivå med marken. Men hovslagare sa att trakten är det sista som växer på hovarna, så det ska nog ta sig där med då så småningom.

Sedan tog vi en promenad i regnet - men det mesta hann vi faktiskt med mellan skurarna.
Igår gick hon så illa med höger fram när hon fick börja med att gå på en volt i paddocken för att jag skulle kunna se, så det blev ingen skrittur. Jag plockade istället fram lite bommar att gå över och en massa konstiga saker som hon fick gå serpentiner emellan: däck, stöd, gula plastklumpar, skyltar med målade prickar på samt mitt rödgula uppfällda paraply.
Hon gjorde stora ögon när vi närmade oss, men efter en stund gick det jättebra. Paraplyet ägnade vi oss åt mest. Hon stod i ena änden av grimskaftet medan jag fällde upp och ned det med svischande ljud, och snurrade och svängde på det. När hon inte hoppade till varje gång det svischade längre, så gick vi serpentiner. Jag före och hon efter. Men till slut gick hon svängarna själv medan jag gick förbi och istället pekade med spöet där hon skulle svänga. Duktig tjej.
Sedan gick vi en liten promenad som även innefattade lite gräsätning på diverse ställen. Då märktes inget av från frambenet, om det nu var för att hon mjuk åt upp sig eller för att vi gick fält fram och inte på volt, det vet jag inte.

När vi kom tillbaks fick hon vara med och bära undan allting från paddocken. Det funkade fint. Hon hängde efter i grimskaftet när jag bar bommar, reste dem upp o tippade över dem på en befintlig trave med ett brak, rullade däck och bar stöd. Fram och tillbaka. Jag föreslog att hon skulle rulla ett däck, men det tyckte hon bara verkade fånigt. Däremot gick hon självmant fram till mitt paraply för att nosa på det.
Sedan blev det en hink med gröt som vanligt. :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar