Snorkfröken och jag: Skrittur

lördag 12 april 2014

Skrittur

Tredje dagen efter massagen. Idag blev det en skrittur. Jag hade bara repgrimma idag också och tog de första varven i paddocken. Det är märkligt, hon kan glatt och villigt gå med mig in i paddocken för lite markarbete, men så fort jag sitter på så är hela livet plötsligt hemskt och obehagligt när man vistas där. Vi tog ändå några varv innan vi gick ut en sväng istället.
Hon spände frambenen och snubblade med dem flera gånger i början, samt tappade lite bakben då och då under turen, det går inte att komma ifrån. Men meningen är ju nu att det ska gå att träna upp musklerna nu, när massor en fått "löst" upp dem lite från sina knutor. Så det gäller väl att inte hänga upp sig på sådana detaljer nu utan istället tänka ett par veckor framåt i taget. Så jag får se vad jag skriver här då.

Hon var pigg och glad och gick ändå rent den mesta tiden och kändes en aning mer avslappnad efter ca tjugo minuter. (Vi var ute ca en timme.) Det blev en hel del sidvärtes rörelser och halter och ryggningar och volter och hon var lika duktig med det med mig på ryggen, som vid handen. Men det brukar hon ju vara.
Efteråt var hon bara en pytte-aning svettig under främre delen av sadeln, lika på båda sidor. Det skulle vara intressant om hon i framtiden kunde bli lite svettig på bakdelen.

Efteråt strök jag - med tryck -  lite grann över hennes rygg- och rumpmuskler och hon tuggade lite och gäspade. Sedan förvånade hon mig med att inte äta upp mer än knappt hälften av sin mat! Det hjälpte inte att jag trugade. Det har väl aldrig hänt förr! Lite dumt med, för just idag var det Evitan-dags och hon behöver verkligen det där extra tillskottet av e-vitamin. Jag får väl ge henne lite mer sånt i morgon då...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar