Snorkfröken och jag: Backigt och tittigt

tisdag 29 april 2014

Backigt och tittigt

Igår och i förrgår gick det jättebra. Den ena dagen blev det längre och lite backigare, men hon gick jättebra och tappade bara litegrann ett par gånger. Mjuk och fin att rida och både skritt och galopp. Den andra dagen blev det en plattare runda, med en lite längre galoppsträcka. Gick nästan helt rent då med.

Dagens ritt började med att Polly stod på näsan. Varken hon eller jag fattade vad som hände, utan mitt under den första raska skritten på lång tygel, så smakar damen grus rejält och jag tycker mig hinna se två framben helt i kors, (?) innan hon faktiskt lyckas resa sig! Jag hade precis tänkt kliva av, men allt gick ju så himla fort. Hon såg lite skakad ut ett par sekunder, men fortsatte sedan att gå.
Men i den kommande backen upp mot Fällesåsen stannade hon flera gånger och ville inte gå mer. Hon har inte stannat på det här viset sedan hennes muskelsmärtor börjat lätta efter massagebehandlingarna, så det är klart oroande. Men att skritta måste ju vara bra i vilket fall som helst, när hon inte haltar, så jag övertalade henne.
Resten av vägen gick hon faktiskt helt rent utan att "tappa" vare sig bak eller fram en enda gång! Vi tog oss över den s.k. stockbron med ett stort språng, efter mycket stor tvekan, eftersom den numera är en helt naken stenbro med glipor emellan stenarna och således är en helt ny bro nu! Vi tog en väg som vi inte ridit sedan före hennes "sammanbrott" i höstas och hon var lite spänd och tittig och eftersom det var en massa branta uppförsbackar, så följde ju dessutom lika många jobbiga nedförsbackar, tyvärr. Hon tog dock allihop utan att gnälla, men jag tyckte nog att hon började vrida sig lite i den sista...
Så det blev ett par galopper mot slutet av rundan ändå. Väl hemma igen blev det helkroppsavtvättning! Lite otäckt med kallt vatten, men det gick ändå hyfsat efter en stund. Sedan blev det flugtäckte och flughuva på och det första hon gjorde var ju att rulla sig i den torra leran och några högar med skit... Varför finns det inga bruna flugtäcken?

I morgon får det bli en tur utan backar - vi får vara rädda om ryggen nu! Och är det bara ryggen??


1 kommentar:

  1. Hihi, jag blir nästan lite sjösjuk av filmen. Vilka långa steg mot min ittriga kille :)

    SvaraRadera