Snorkfröken och jag: Gyttjebad och rodeo

lördag 14 december 2013

Gyttjebad och rodeo

Idag när jag kom till stallet höll alla flodhästarna på med nån sorts uppgörelse. (För naturligtvis är en decimeter djup lera i hagen ingenting som hindrar dem från att ligga och vältra sig i den!)
Jag stod och tittade en lång stund, det var riktigt intressant. Dvs, mest var det Roy som försökte hävda att han var kung och jagade omkring de andra hästarna hej vilt. Ingenstans fick de stå ifred.
Ruffe - som är den verkliga chefen i flocken - blev till slut riktigt  irriterad på honom och gick till attack. Eftersom inte Roy gav upp så lätt, utan fortsatte att bossa de andra så fort Ruffe såg åt ett annat håll, så blev det nästan regelrätt slagsmål till slut.
Den ende som på allvar försökte att inte synas i sammanhanget var Pompe. Han var nog fortfarande öm i sin fot och kände att han inte kunde springa iväg kvickt nog, så han stod på andra sidan ligghallen, vid ett träd, och försökte göra sig osynlig. Polly var borta hos honom en gång och försökte hämta honom, men han stod envist kvar och vände till slut demonstrativt rumpan till och såg åt ett annat håll.

Stallets nordsvensk, Pompe, blev alltså lite krasslig häromdagen. Feber och ont i ena bakhoven. Han fick liggplats inne och efter att det konstaterats hovböld och det karvats upp lite, så fick han stå inne några dagar till.




Han blev väldigt mycket klappad och gosad med, men tyckte det blev väldigt långtråkigt att stå där inne själv hela dagarna, så idag fick han komma ut i hagen igen eftersom han varit feberfri ett par dagar.

Fröken Fux ja. Igår skötte hon sig riktigt bra på ridturen. Även om det kliade i kroppen på henne, så höll hon sig faktiskt i skinnet. Det blev en hel del trav och sedan skritt för resten och vi slapp dessutom vända och kunde rida en hel runda. :-)
Idag blev det longering i paddocken istället, med trav, galopp och lite rodeo. Men vi lyckades faktiskt även komma överens om att hon skulle gå även i höger varv och det var ju storartat! Det är ju även träning för mig, eftersom jag inte är så duktig på det där med att longera. Så småningom kanske vi kan lära oss att kommunicera där. :-)
Därefter tog vi en promenix i terrängen. Men kortet som jag tyckte blev så fint, blev ju alldeles suddigt. Visserligen ser jag ju som en kratta nu med mitt öga, men mobilen ska väl ändå ställa in skärpan själv! Men jag lägger upp fotot ändå.


Eftersom jag ju ska vara lite försiktig med hur jag bär mig åt, tills jag vet att näthinnan på högerögat sitter fast ordentligt, så har jag lejt ut Palencja i morgon. En ung tjej som inte är rädd för eventuella hopp och skutt, har lovat rida ut och galoppera henne lite också! Jag har instruerat henne att det ska vara samlade galopper. Vi får väl se hur det går. Det är inte alls säkert att hon kommer att bära sig åt, för ofta är det ju så att om hon bara får lov att springa, så är hon nöjd och glad och gör det med den äran. Utan det är när man håller igen henne som hon ballar ur. För det mesta. Men visst kan hon fara iväg i bocksprång ibland också. Hoppas det inte regnar så mycket i morgon bara, att F inte har lust att rida...


Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , ,

Rösta på mig

1 kommentar:

  1. Va bra om du har hittat en orädd, bra häst människa du litar på som kan sysselsätta lilla "Snorkfröken" när du ska ta det lugnt. Håller tummarna för att det inte regnar och att F har lust att rida. Anna

    SvaraRadera