Snorkfröken och jag: Bakhovar uppåt sträck

fredag 27 december 2013

Bakhovar uppåt sträck

Efter att ha börjat så bra förra veckan med ridning fyra dagar i sträck, har det blivit lite var tredjedagsridning eller nåt liknande, pga ett aldrig sinande ösregn, när det väl satt igång. Jag tror aldrig jag har varit med om så här mycket regnande under en månad som nu i december. Det är ju liksom inga normala skurar, utan alltid ihållande ösregn med halv storm. Usch.

Igår blev det ridtur, på en dag med uppehåll i stort sett hela dagen. Efter vila i två dagar, beroende på det fruktansvärda vädret, blev det piggt och glatt så det förslår - men hon skötte sig fint trots allt!
Idag kände jag mig inte i form efter ännu ett återbesök hos ögonläkaren, så det blev longering i paddocken istället. Liten häst sprang jättefort och matte fick stå stilla. Hon låg ner i kurvorna och drattade på ändan en gång. Bakbenen kastade hon så högt upp i luften emellanåt att jag trodde hon skulle göra en framlängesvolt. Men sedan blev det några varv i mera normal trav och galopp också.
Efteråt tog vi en promenad med tillhörande ljung- och granbarrsätning och precis när vi kommit tillbaka började det sedvanliga ösregnet igen, med tillhörande vind. Det ryckte i takplåten och alla hästar i hagen ställde sig som på kommando med rumpan åt samma håll.

Det nylagade täcket - med säkert åtta nya lagningslappar - hade bitits sönder igen. En jättestor dubbelreva där stoppningen krupit ut. Det fick bli silvertejp och så får det bli ett besök på Gekås hästavdelning i morgon. Suck.


Rösta på mig

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar