Snorkfröken och jag: Vaccinerad och klar

måndag 7 oktober 2013

Vaccinerad och klar

Idag blev det vaccinering mot influensa och botulism. Fröken Fux var så duktig så, hon blev bara högst kortvarigt irriterad över den dumma insekten som bet henne på halsen.
Fick också lite goda råd om tvättning med klorhexidin på områdena med regnskållor, samt hålla torrt och luftigt. Detta hade jag ju iofs redan läst mig till på nätet, men det känns alltid bra att höra en veterinär säga det med.
Veterinären meddelade också att Polly minsann inte är det minsta tjock, eftersom man faktiskt både kan känna och se revbenen lite grann! Så det så! Däremot har hon ju en väldigt rund buk. Detta hade hon ingen direkt förklaring på, mer än att det bara var att rida på och motionera, så kanske det ändrar sig. Men annars var hon väl bara skapt på det sättet... ;-)

Sedan tog vi en promenad i den vackra höstprakten. Dels för att hon inte ska ridas nåt nämnvärt nu de första dagarna efter vaccinet (fast vi får skritta o trava lite grann) men också dels för älgjakten som är mitt i sin utslagna prakt...? Nej, hur säger man? Ja i alla fall så är ju jägarna som allra mest skjutglada nu de första dagarna på jaktsäsongen!

Jag hade ju tänkt mig ett tjusigt fotografi av Palencja i en snygg pose med den färggranna banvallen som bakgrund. Snorkfröken var av en helt annan åsikt. Att stanna gick bra. Att rygga gick bra. Att stanna igen gick bra. Men att sedan stå still när matte backar..??! Icke!
Vi försökte detta sisådär hundrafyrtioelva gånger, men det hjälpte inte. Det var antingen att försvinna ut till vänster i bild, neråt marken eller helt och hållet. En variant var också att gå runt runt runt med ett uttråkat uttryck i ansiktet, medan matte snurrade med och försökte knäppa i farten...


Men plötsligt stannar hon, damen. Står blickstilla i flera sekunder. Inte alls med den posen eller bakgrunden som jag hade tänkt, men det var väl bara att passa på att knäppa då'rå. Efteråt sprang vi en stund, tills matte var genomsvettig - vilket gick ganska fort. I morgon ska jag nog sitta på och åka med... :-)


Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , ,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar