Snorkfröken och jag: Utbryterskan

söndag 27 oktober 2013

Utbryterskan

Först åker jag och hämtar upp resten av halmen. Får två extra balar som jag knör in i min lilla bil, dvs fem balar till idag.
Åker till min lilla Pålla, som så fort hon ser mig stiga ur bilen, börjar springa runt runt i sin yttepyttehage.
Jag gör i ordning hennes pyttemat (1 1/2 dl kraft, en skvätt linfröolja, lite mineraler, lite B-vitaminer, en stor morot plus hennes Metacam) och går till henne i hagen och säger varsågod, och hon slickar omsorgsfullt hela hinken, så inte en enda smula skall finnas kvar.
Sedan går jag tillbaks mot stallet - jag har bl a tänkt mocka. Då brakar det till bakom mig och - "Hallå, du glömde mig!" - Polly kommer rusande rätt igenom tråden med plaststolparna släpande efter...


Det blir istället att ställa in häst i box, samla ihop stolpar och leta upp nya/fler, samt tråd och bygga en ny yttepytte hage. Nu tar jag ett hörn av en annan hage i direkt närhet till de andra hästarna. Så ska vattenbaljan flyttas o fyllas på igen och hö resp halm packas för morgondagen och i boxen till kvällen. Samt mocka boxen, ja... Polly tas ut i gången och får lite luft på kroppen en stund när hon befrias från sina två täcken för att bli lite borstad.

Nu går hon (förhoppningsvis) i sin nya hage och jag har spenderat en rolig (inte) timme med att dammsuga och plocka bort halm från hela min bil. Sätena bak är ju fällda och det som varit underlag för halmen är typ filt-tyg. Det blir många svordomar där en stund.

Det blåser rejält ute och imorgon kväll ska stormen komma, som förresten alldeles nyss blivit uppgraderad till orkan!

2 kommentarer:

  1. Ett tips då man kör hö/halm i sin lilla bil! Ta ett kasserat påslakan, riv upp ena kortsidan och packa in balarna inne i påslakanet! ;) Jag har iaf lyckats få med tre balar á 13 kg i ett påslakan. Slapp dammsuga bilen! /Siri

    SvaraRadera
  2. Ah, tack för tipset! Nu körde jag fem stycken denna gången o de var så väl stuvade att jag inte tror att det gått om de legat i två påslakan. Men om man kör mindre antal så! :-) Hoppas dock jag slipper, ha ha!

    SvaraRadera