Snorkfröken och jag: Dag tre

torsdag 4 juli 2013

Dag tre

Det är alltså dag tre med bett. Idag hade de nya reptyglarna kommit också, så det blev till att inviga dem. Mycket skönare att hålla i än en vanlig platt tygel, tycker jag.
Flughuvan kvar på idag med och Polly kom fram själv i hagen. Det går minsann framåt där med!

Idag blev det ingen paddock. Någon måtta får det vara. Men vi jobbade minsann i alla fall. Vi har bl a 'banvallen' som är perfekt för sådana övningar: platt och i princip rak sträcker den sig kilometervis.
Hon kan ju inte låta bi att ideligen tugga på/greja med bettet men förhoppningsvis blir det bättre. Jag tyckte själv att hon bitvis kändes riktigt trevlig när hon gick ner lite och ryggen höjde sig. Fortfarande är det inga långa bitar, men ändå.

Vi vek av efter ett par, tre kilometer och tog den där skogsstigen tillbaka med stenbron och all bröte där man måste lyfta på fötterna. Den gillar hon och jag med. Mot slutet av den kommer en sträcka med en gräsväg där det lämpar sig alldeles väldigt med en galopp och vi gjorde inget undantag i dag. Polly ritade snabba liggande U i galoppen några gånger då hon upptäckte lömska faror som gömde sig i gräset här och där, men hon lyckades missa huggormen vi sprang över. Så var jag ju ensam om att se morkullan längre fram, som gömt sig i gräset mitt i vägen, så jag ropade MORKULLA FRAMFÖR!!!!! så högt jag kunde, så när den sedan flaxade upp framför oss, så hoppade Polly bara till lite! Tur att ingen såg/hörde oss; det kändes ungefär som om jag trodde att jag var nån gammal sjöman som ropar Skepp Ohoj! :-)

Den sista biten innan vi var hemma, tog vi också en galopp och när vi sedan bröt av i trav, så gick hon sådär jättefint och när jag släppte på tygeln så stannade hon kvar och sökte sig neråt med huvudet. Det kändes bra att avsluta dagen så!
Att hon sedan läcker som ett såll så fort hon ser Crut och jag hela tiden får torka kiss från stallgången och mocka kiss från andras boxar, det är en annan sak...

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar