Snorkfröken och jag: Piggelin

lördag 9 februari 2013

Piggelin

I torsdags var det en liten aning bättre väglag, så vi hann med en liten prommis ändå efter jobbet. Halvljuset på bilen fick vänta, ha ha!
Så snöade det lite till, så igår gick det ännu bättre att gå eftersom lös-snön hade klibbat fast i det halkiga underlaget. Ibland blir det bra! :-)

Vi pulsade i snön, in på en liten skogsväg vi inte kunnat gå på förut pga isen och det var uppskattat! Polly gick med lyftat huvud och ville gärna takta ibland. Hon hade även egna förslag på vägar in i skogen, men de får vänta tills det bli barmark.

Idag blev det samma väg med pulsa i snö. Jösses vilka benmuskler jag kommer att få, hi hi. När vi kom till en så kallad korsning därinne i skogen, så var det en stor yta i mitten, plan och fin. Där släppte jag ut på fyrameters-grimskaftet och hon fick trava lite på en volt. Det var inget jag behövde be henne om precis. Och inte var det väl någon "bra" trav, om man nu ska bedöma det - men det gjorde jag inte... Dvs hon sprang fort fort, runt runt, men lyssnade med en gång och stannade när jag sa till! Duktigt! I högervarv ville hon gärna dra sig inåt av nån anledning, men annars gick det lika bra där.



På hemvägen hade hon sedan riktigt bråttom och kändes väldigt stressad när jag föreslog att vi skulle stå stilla en stund. Bara stå, liksom. Men hon lydde till slut, även om hon inte precis stod och sov...
Sedan ringde min mobil och hon var tvungen att vänta tills jag pratat färdigt - jag behövde vara stilla för att hämta andan och kunna prata :-) - och visst gick hon runt runt lite grann, men stundtals stod hon i alla fall stilla och lugn.


Att stå stilla är något jag framöver måste träna mycket på. Särskilt som jag vill kunna ställa henne vid den stora stenen för att kunna sitta upp på ett lättvindigt sätt. Kan även vara bra ifall jag vill ta mig upp barbacka någon gång.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,


2 kommentarer:

  1. Jättebra med "ståstill"-övningar! Tänk vad jag höll på med det med fd travaren! stressade djur som inte fått lärt sig annat än att trava fort utav he-te! ;)

    SvaraRadera
  2. Ja det bara MÅSTE fungera! Underlättar såååå mycket...

    SvaraRadera