Snorkfröken och jag: Sol och vår

måndag 24 februari 2014

Sol och vår

Idag kom våren och yster som en lärka (?) begav jag mig ut på en liten rekognoseringspromenad innan jag åkte till stallet.


Tänk snart kan man fara fram här på hästryggen! Men annars är det ju bitvis väldigt blött inne på skogsstigarna ännu, så om man vill hålla sig någorlunda sams med skogsägarna så får man vänta lite till.
Jag tog mig ner till den f. d. stockbron för att se hur mycket vattnet hunnit sjunka undan. Inte en endast av stock-resterna fanns nu kvar efter allt vatten som flödat, så nu får den tills vidare tillbaka namnet "stenbron". Men det var väldigt vad det ser ynkligt ut på film! Jag kan dock garantera att jag inte hade kunnat ta mig över här utan stövlar. Visst skulle man kunna hoppa över här med en häst, om man visste att den skulle hoppa. Men ifall den skulle få för sig att sätta ner hovarna i vattnet, så ser man inte var de sprickor och hål är, som är emellan stenplattorna. Och det tycker jag är lite läskigt.
Så jag väntar nog tills vattnet sjunkit en bit till. :-)


Idag fick Smulan vila ryggen lite och istället jobba lite i paddocken. Men hon "kunde" inte alls fatta vänster galopp på volten, när hon hade grimskaften som inspänning mellan frambenen. Höger galopp gick dock nödtorftigt. Det kan ju förstås bero på att hon trodde att hon måste gå med huvudet nere vid knäna, pga grimskaften som tyngde! :-) När jag till slut knäppte loss grimskaften, så var det inga problem och nu när hon blev frikopplad blev även traven snabbare och villigare.
Sedan lekte vi "böjapåhalsenjättemycket" åt olika håll, som stretching, med godisbitar som lockbete. Efter det fick hon lite ryggmassage av mig som hon verkade gilla, och sårtvätt på bakbenet - som hon inte gillade
I morgon blir det ridning igen och jag får testa galopperna igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar