Snorkfröken och jag: Ryggkänning

måndag 24 februari 2014

Ryggkänning

Igår tog jag mod till mig och red ut den lilla yrhättan igen. Måste erkänna att jag var riktigt nervös, efter hur spänd och explosiv hon kändes i torsdags... Men jag hade ju föresatt mig lite mer trav och även galopp, för jag måste ju testa sadeln lite mer. Det gick faktiskt över förväntan! Hon gjorde några konstiga grejor med mig i början och när jag sedan daskade till henne när hon plötsligt stenvägrade att gå annat än hem, så flög hon fram flera meter bara utav det klatchande lätet som uppstod. Av att jag träffade mig själv på benet! :-)
Men sedan gick hon ungefär som vanligt och ju mer jag slappnade av, desto mer avslappnad blev hon och jag tyckte mig se ett samband här. :-)
Att hon först bara studsade istället för att fatta galopp, kan bero på att min kropp eventuellt höll igen medan min röst och mina ben sa galopp. För en stund senare försökte vi igen och då var det inga som helst problem. Hur sansat som helst.

Den sista biten hem, som går genom Sommarhagen, där satt jag dock av och ledde henne, för hon började bli sådär otrevligt okontaktbar. Kanske är det vildsvinsdoft där, så uppbökat som där är. Hur som helst så var hon helspänd och ville flyga iväg åt olika håll då och då, men då spände jag ögonen i henne och använde min basröst. Ha ha ha, nej men det gick bra, men det var skönt när vi var igenom hagen! :-)

Lika bra gick det idag. Men jag tror att hon eventuellt känner hur min sits rör sig, på ett tydligare sätt i den här sadeln än vad hon är van vid och tycker det känns läskigt. För hon reagerar underligt ibland, som t ex i nedförsbacke när jag lättar lite o ibland tynger lätt ner bakåt i sadeln när jag vill hålla igen. Då blir hon spänd och konstig. Det krävdes också två försök idag igen, innan hon tog galoppen. Första gången bara studsade hon och bröt av för varje steg. Men andra gången gick det utan problem.
Jag hoppas verkligen inte att hon har ont nånstans utan att hon bara tycker det känns konstigt och ovant. Jag läste nånstans att hästar behöver tid att vänja sig vid flexibla-bomsadlar, innan rygg och sadel format sig efter varandra.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar