Snorkfröken och jag: Sjukhage och gräsätning

söndag 11 maj 2014

Sjukhage och gräsätning

Varje dag har det blivit lite strosande runt gården för att äta gräs. Och framför allt maskrosor.
Men det är rena hetsätningen det är fråga om och av nån anledning blir hon enormt stressad när vi kommer bort från trygghetszonen och har inte ens tid att äta då - mer än att som hastigast rafsa åt sig en munfull här och där. En enda dag fick vi till en något längre promenad, värd att kallas promenad alltså. Men det är det snabbskritt med korta steg som gäller och "hopp-och flyga-iväg" vid minsta ljud eller rörelse. Hon kan inte tala om varför för mig, men inte tycker jag hon verkar bättre i leden, för hon snubblar till ibland som förut. Fast riktigt hur det går till, eller med vilket ben, kan jag ju inte se när jag leder henne. Det är mest som jag hör, att hon snubblar till.


Eftersom hästarna i hagen intill där hon gått nu försvinner bort på bete, så har jag gjort en liten sjukhage alldeles intill den kvarvarande hage som det fortfarande går hästar i. Jag tänkte att hon skulle vara lugn, när hon dels skulle ha lite gräs att äta (en stund...) och dels ha de andra alldeles intill. Men lugn var hon ju inte! Och att ideligen kuta runt på en pytteliten volt är väl inte det allra bästa för henne. Kan undra hur detta ska gå?! Hoppas hon stannar kvar i hagen och lugnar ner sig så småningom... :-(
Några gånger såg jag även att bakbenet vek sig under henne och försökte ta om det i slow motion för att se bättre hur hon bär sig åt. Men det är ändå väldigt svårt att se, eftersom precis när det sker så är det gräs och mjuk jord som skymmer. Också svårt att säga om det är hennes ben som händer nåt med, eller om hon helt enkelt halkar i den mjuka våta jorden? Hur som helst, så verkade det hända med båda bak, inte bara höger. Men som sagt, det hade varit bättre om det varit på rakt spår och hårt underlag, för här är ju inte förhållandena optimala.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar