Snorkfröken och jag: Så nöjd, så glad

söndag 25 maj 2014

Så nöjd, så glad

Den senaste veckan tycker jag att jag inte har gjort annat än byggt nya hagar var och varannan dag. Antingen har de varit för små, vilket har fått henne till att stå och hoppa i piruetter hela tiden, vilket inte är bra, eller så har de legat för långt bort eller varit för gropiga och ojämna och när det väl funkar på ovanstående punkter, så finns där ingenting kvar att äta. Eller så byter de andra hästarna hage, och så får det börjas om från början igen.
Trädhagen, där hon fick tillbringa sina första konvalescent-dagar, har numera blivit så hatad av henne att när vi ska passera öppningen till den för att ta vår dagliga promenad på morgonen, så tvärstannar hon och vägrar ta ett steg till när vi närmar oss. Efter en stunds dragkamp, där hon motvilligt tar ett långsamt steg i taget, så är vi så småningom helt förbi ingången och hon inser att vi faktiskt inte alls är på väg dit! Då går det genast mycket lättare och hon trippar glatt fram längs vägen igen.

Tänk om jag visste ifall inflammationen gått över???? Och de andra tre benen då? En ständig oro maler i magen.

Jag sätter på flugtäcken och flughuvor och släpper ut hästar på morgonen, fixar frukost med medicin åt min lilla, borstar lite och går sedan på promenad. Sedan brukar ju följa närmare en timmes vallande, när hon får gå längs alla kanter och äta gräs. Så släpps hon så småningom i nån lämplig hage medan jag mockar boxen och gör i ordning mat och vatten till natten igen. De senaste dagarna släpar jag också stängselstolpar, tråd, avbitartång och vattenhinkar fram och tillbaka, fram och tillbaka, fram och tillbaka... Har haft semester denna veckan som tur är, och jag har spenderat 4 - 5 timmar i stallet varje dag! Och jag har verkligen gjort saker hela tiden!

Men idag färdigställde jag den lilla hagen i hagen längst bort och släppte Pompe där ihop med Fröken Fux och det blev så bra så bra sååå! Polly blev jättenöjd och hon mumsade och njöt och log med hela kroppen och höll sig nära Pompe mest hela tiden.

 Kommer han nu?

 Åh, det var längesedan! Hej kompis!

 Så härligt, en riktig hästrumpa att vila huvudet mot!

Nu tänkte jag att de här två kunde få gå här tillsammans på dagarna idag, imorgon och på tisdag. På onsdag kommer veterinären igen, så längre än så är det ingen idé att planera...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar