Snorkfröken och jag: Bebis!

fredag 10 januari 2014

Bebis!

Nu är jag så där övertygad igen om att sadeln klämmer någonstans. Innan trodde jag ju att det var sadelgjorden/magen, men nu tror jag det är själva sadeln. Igen. Suck vad jobbigt det är när man inte vet säkert - det syns ju inget märkvärdigt på stövet under schabraket. Dvs, den ligger inte på ryggraden och trycker. Men kanske på sidorna? Så nu har jag haft hemma den igen och bytt till ett ännu vidare koppjärn! Det är en Wintec-sadel jag har och fördelen med dem är ju att man kan byta järn i dem. Lite trixigt, men det går. Så nu ska vi pröva igen... och jag får nog låta det gå ett tag eftersom Polly med all säkerhet kommer att reagera som vanligt, eftersom hon förväntar sig att det ska klämma.

Idag red vi med westernsadeln. Den är inte helt okej heller. Den klämmer visserligen inte på bogarna, men den är väldigt tung och det räcker egentligen med min tyngd. Hon trivs inte med den heller och vill helst få av den när det ska galopperas, så det blev mest skritt och trav idag. Jag tror att den guppar en aning på ryggen när hon ska galoppera, och det känns obehagligt.
Men om det inte ösregnar i morgon, så ska det ridas i den numera vidare wintec-sadeln igen, så får vi se.

Hon har nu fått skor även på bakhovarna, eftersom hon hade slitit ner dem något alldeles infernaliskt att hon nästan gick på ballarna! Förmodligen även det, en effekt av nedgången/proteinbristen i höstas. Det dröjer ju ofta ännu längre innan det visar sig i hovarna. Hon får ju allt hon behöver i näringsväg nu, men det dröjer ju lika länge innan det visar sig åt andra hållet med, så förhoppningsvis är de bra till sensommaren igen!

Och sist men inte minst: Är inte detta för himla gulligt!!! Palencja fyra dagar gammal, i februari 2007! Jag hittade fotona på nätet, det var en polsk tjej som hade dem på sin picasa-sida. Hon hade en massa foton från Janow Podlaskis stuteri. ;-)



Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , ,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar