Snorkfröken och jag: Trotsig, trots allt

söndag 24 november 2013

Trotsig, trots allt

Veterinären ordinerade ju Metacam, men eftersom hältan helt var borta dagen efter hemkomst från Slöinge, så blev jag lite trotsig. Varför ska hon gå på medicin nu igen om symtomen är borta? Dessutom, om hon går på smärtstillande, så märker man ju inte om det onda gått över eller ej! Jo, jag vet, det är ju även inflammationsdämpande, men svullnaden på hennes andra bakben hade också gått ner helt och hållet, när jag lindade av bandaget efter ett dygn.
Så ingen medicin i onödan, tycker jag. Jag har hämtat ut den, men den ligger bra i mitt svala skåp.

Hennes mat skulle också vägas under några dygn, så man kunde få svar på hur mycket hon äter/får i sig under ett dygn, i snitt. Så för att kunna göra detta, går hon i ensamhage igen, fast sida vid sida med Rasse, som blivit utvisad från sin pga elakhet mot de andra hästarna och också får gå själv.
Det visar sig att Fröken Fux knaprar i sig 12 - 13 kg hösilage per dygn plus ett kilo lucernpellets då, och det får väl anses rätt normalt. Frågan vi aldrig kommer att få svar på, är dock ifall hon får i sig det när hon går på lösdriften med de andra?

För att ytterligare lura i henne lite mer näring trots allt, så håller jag nu på med att blanda ut hennes hösilage med hö, för att vänja hennes mage vid detta. Hon kan ju inte få det på lösdriften, men hon skulle kunna få det på natten och får då i sig mer näring, men ändå äta samma mängd. Men hon får 5 kg på natten nu istället för 4 och det är då slut på morgonen!

För övrigt är hon pigg och glad, men längtar tillbaka lite till sin flock på lösdriften. Idag har vi både varit en stund i paddocken och gått på volter och sedan gått ut en längre promenad i solskenet som inkluderade både lite trav och lite longering på volter där hon fick öva på att byta varv på volten, samt ryggning i backe. Allt gick så bra så! Ska fråga veterinären på onsdag om jag kan börja rida?

När hon släpptes in i morse, så berättade Mikaela att hon tog henne och Rasse samtidigt och hade öppnat Pollys boxdörr och släppte därför henne när hon kom till stallgången för att hon skulle gå in själv. Men istället hade Polly gått ner till hörnan med redskap och ställt sig att undersöka dessa och hade ingen brådska alls in i boxen! Ha ha, det är så typiskt henne! Om hon får en chans till att göra vad hon vill, så måste hon genast kolla runt på sånt som hon aldrig får annars! :-)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar