Snorkfröken och jag: Samtal med Fröken Fux

måndag 12 augusti 2013

Samtal med Fröken Fux


Har du bråttom idag? Det vore snällt om du kunde vänta på mig. Ja nu kan du gå! Jodå, det är rätt väg. Oj, så långt du kan hoppa åt sidan! Skickligt! Ja det bor andra djur i skogen. Nej det där vita strecket tjugo meter bort är bara en liten björk som gått av. Där? Det är en vattenpöl. Vatten. Det blir så när det har regnat. Var inte fånig, du drunknar inte. Särskilt inte på tre meters håll. Vadå tyst? Det slutade bara blåsa. Tystnad kan väl inte vara farligt? Vad gjorde du nere i diket nu då? Nej det hörde jag inte. Du har säkert fått ett grässtrå i örat. Nej det är inte farligt. Jag skojade bara. Fladdrar? Det är en plastremsa som ett fånigt skogsbolag knutit fast där. Vadå? Ja men då har det väl börjat blåsa igen då! Om du slappnar av lite och sänker blicken mot vägen, så ser du marken och slipper ramla på knäna för att det är en liten grästuva där... Det där bruna? Det var där som den där högen med ved låg förut. Den är borta nu, så det är bara marken. Nej veden har inte gått själv. Den har inga ben. Stenar som attackerar underifrån? Det var bara jag som skojade den gången. Nu hade du ju fin galopp, varför var du tvungen att tvärnita här?? Ifall att? Suck. Det där? Det är potatisblast. Nej jag vet inte varför det ligger ner istället för att växa rakt upp! Men lilla vän, det innebär inte godis till dig varje gång jag råkar greja med min jacka eller dra i en dragkedja! Tycker du att du var duktig nu som stannade?  Det är möjligt, men just nu ville jag att du skulle gå. Är det svårt att hålla reda på? Ja ta du en funderare på det, du kan fundera hela morgondagen så ses vi på onsdag. Blir det bra?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar