Snorkfröken och jag: Fröken Fux är uppmärksam

söndag 31 mars 2013

Fröken Fux är uppmärksam

Så duktiga vi varit idag! Jag tror vi så smått börjar förstå varandra. Snart blir det promenad också - bort från hagen och bort från Indra - ännu ett test som ska klaras av innan det riktiga allvaret börjar.

Idag lät jag bli att putta på henne och ha mig. Jag bara tittade på fram- eller bak istället och viftade pyttelite med repet och hon flyttade så snällt i sidled så.
Vi tränade också på att byta varv på volten sjuttiåtta gånger utan att hon försökte tränga mig när hon bytte. Det gick bra.
Hon gick snällt runt mig utan att jag behövde följa henne med blicken. Jag kunde stå still och byta hand på repet bakom ryggen.
Hon böjde snällt ner huvudet ända ner till marken för ett lätt tryck mellan öronen.
Hon ryggar och kommer tillbaka till mig hyfsat bra. (Jag kan inte få henne att rygga så långt ännu bara - det blir bara ett par tre steg åt gången.) Hon ryggar däremot alldeles utmärkt vid sidan om / tillsammans med mig, utan att jag behöver dra i repet.

Hon blev en aning ouppmärksam en stund, när Indra försvann från åskådarplatsen efter en stund och gick upp mot huset, där det pratades och grejades. Men det gick bra ändå, att vara alldeles "ensam" kvar... ;-)

Dagens nyhet var ett stort rödgult paraply. Detta fällde jag upp och ner ett stort antal gånger och viftade hejdlöst med, uppe i luften och nere vid marken. Hon skyggade bara lite grann i början, men sedan var det helt okej. Jag fällde ihop det och fick stryka henne på hela kroppen med det, mellan benen och under magen.
Sedan fick hon nosa på det när det låg på marken. Och hon stod sedan och tuggade en lång stund medan jag kliade henne på halsen. :-)

Som avslutning sa jag åt henne att stå stilla medan jag gick bort tio meter och hämtade spöet som jag lagt ifrån mig och hon stod snällt stilla hela tiden och väntade.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

3 kommentarer: